top of page
Soutěžní sekce
Umělecká činnost
a tvorba

Kateřina Badeová
2. ročník Bc. studia programu Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání, Speciální pedagogika pro 1. stupeň ZŠ a SŠ

Věra Švirlochová

2. ročník Bc. studia programu Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání, Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání

QUEER FOLKOVÁ HUDBA

Anotace příspěvku:

Práce pojednává o queer tématice ve folkové hudbě. Vykresluje například téma coming outu nebo stejnopohlavní lásky. Ilustruje podstatu představování queer hudby za účelem poskytnutí vědomí, že tito lidé nejsou sami, a že jejich identita je validní. Hlavním cílem je vyjádřit podporu queer osobám v ČR a šířit povědomí o queer komunitě. Dílčím cílem je nastínit potřebu vytvoření bezpečného prostoru pro minority a genderově rozmanité osoby. Dalším záměrem je také popřít mýtus, že queer hudba musí být vulgární a explicitní. O naplnění uvedených cílů usilujeme prostřednictvím veřejného prezentování autorské hudby s výše uvedeným zaměřením na různých místech. Jedná se o buskování v otevřených prostorech, provozování koncertů v podnicích, které podporují LGBTQ+ komunitu a aktivní účast na dalších kulturních akcích. Hudba umožňuje široké společnosti lépe pochopit důležitost svobodného hlasu osob s odlišnou sexuální orientací. Poukazuje na rozmanitost tématiky, obsahující jak pozitivní pocity, tak i pocity nepatřičnosti a nejistoty. Umožňuje široké společnosti lépe pochopit důležitost svobodného hlasu osob s odlišnou sexuální orientací.

Anežka Baranová, DiS.

2. ročník Bc. studia programu Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání, Speciální pedagogika  pro 2. stupeň ZŠ a SŠ

 

OTEVÍRÁNÍ DUŠÍ ZPĚVEM

Anotace příspěvku:

Projekt „Otevírání duší zpěvem“ se zaměřuje na prezentaci pěveckého vedení žáků se zdravotním znevýhodněním a jejich hudebního rozvoje, v němž vycházím ze svých osobních zkušeností s vlastní pěveckou cestou. Předkládaný projekt klade důraz na podporu individuálního talentu a osobního růstu prostřednictvím zpěvu, a to jak v sólovém projevu, tak v kolektivním hudebním prostředí bez ohledu na případná omezení či znevýhodnění. Klíčový prvek mého hudebního rozvoje bylo studium na konzervatoři, kde jsem se věnovala rozvoji sólové pěvecké dráhy. Studium mi umožnilo nejen zdokonalit techniku a interpretační dovednosti, ale také se propojit s hudbou na hlubší emocionální, výrazové a významové úrovni. Zkušenost s hudbou jako prostředkem integrace získávám při svém působení ve sboru Adash, který se specializuje na interpretaci hebrejských písní. Tento sbor poskytuje umělecké zázemí i prostor pro sdílení odlišného kulturního dědictví prostřednictvím hudby. Projekt přispívá k inkluzi, seberealizaci a celkovému obohacení hudebního vzdělávání účastníků.

Struktura:

  • Prezentace pěveckého vedení žáků se zdravotním znevýhodněním

  • Sólová pěvecká dráha

  • Působení ve sboru Adash, který se zaměřuje na interpretaci hebrejských písní

Mgr. et Mgr. Monika Bucharová 

4. ročník DSP Speciální pedagogika

 

MUZIKOTERAPEUTICKÁ PRÁCE S OSOBAMI S DUŠEVNÍM ONEMOCNĚNÍM  

Anotace příspěvku:

Muzikoterapie je terapeutický přístup, který využívá hudbu a hudební intervence k dosažení individuálních terapeutických cílů. Jedná se o obor z rodiny uměleckých terapií, aplikovatelný v mnoha oblastech včetně psychiatrie, neurologie nebo psychosociální rehabilitace (Bruscia, 2014). Při práci s osobami s duševním onemocněním ukazuje muzikoterapie svůj pozitivní efekt při práci s depresí, úzkostí, ale dokáže také pozitivně působit na kvalitu života jedince (Lassner et al., 2025). Výhodou muzikoterapie je práce na neverbální rovině, která umožňuje propojit se se svým prožíváním skrze jiný „kanál“ (Wheeler, 2015). Cílem tohoto příspěvku je zprostředkovat povědomí o tom, jak je muzikoterapii možné využívat při práci s osobami s duševním onemocněním, a to narativním popisem mé zkušenosti z praxe. V posledním roce působím jako muzikoterapeutka v denním psychiatrickém stacionáři, kde pracuji se skupinami osob s duševním onemocněním. Při práci využívám muzikoterapeutické metody jako je hudební improvizace, poslech hudby, hudební interpretaci, ale i hudební kompozici. Techniky jednotlivých metod je pak třeba vždy přizpůsobovat aktuálním potřebám skupiny. Jedním z významných témat v mé práci je využívání relaxačních technik, při kterých hudba může klientům zprostředkovat uvolnění těla, ale i odpočinek od repetitivních nebo vtíravých myšlenek. Mou opakovanou zkušeností pak bývá reflexe klientů, kteří popisují dvě zajímavé subjektivní informace: při hudbě dokáží relaxovat snadněji než bez ní a samotná možnost hraní na hudební nástroj jim dokáže přinést odpočinek od myšlenkových procesů. Silný moment také nastává ve chvíli, kdy si mohou klienti zažít situaci, ve které společně vytváří zvuky míst nebo emocí. Hudba je pro klienty často užitečným zdrojem, který může zprostředkovat vyjádření emocí, umožnit jiný způsob seberegulace nebo propojení s ostatními. Tato cenná zkušenost z praxe mi umožňuje sloučit mé vědecké zaměření s praktickou zkušeností a tím se dále rozvíjet v tomto oboru.

Bc. Martina Čagánková a kolektiv studentů

2. ročník NMgr. programu Dramaterapie 

DIVADLO UTLAČOVANÝCH: BEZ VÝKONU (NE)PŘEŽIJEŠ!

Anotace příspěvku:

V rámci oboru Dramaterapie navazujícího magisterského studia mají vždy 1. ročníky připravit a realizovat představení využívající metodu DIVADLA UTLAČOVANÝCH. Ta vznikla pod rukami brazilského režiséra Augusta Boala, který skrze divadlo poukazoval na sociální problémy, jež se snažil přiblížit běžným lidem. A my se v loňském roce, při tvorbě představení, rozhodli, že se zaměříme na velice aktuální téma dnešní společnosti – VÝKON. Proto v podnázvu zaznívá: „Bez výkonu (ne)přežiješ!“. Na tuto nevyřčenou myšlenku jsme spolu s publikem hledali v našem interaktivním představení odpovědi. Ptáte se, v čem bylo interaktivní? Naše Divadlo utlačovaných bylo totiž tvořeno z části, kdy skupina tzv. ne-herců zahrála 15minutové představení o postavě Evy, která si prochází strastmi života a tlak na výkon cítí ze všech stran – doma od matky, na brigádě, ve škole, od přítele i ze sociálních sítí. Příběh je tvořený právě z těchto scén. Do následující části se již zapojili i z publika tzv. ne-diváci, kteří měli šanci okomentovat scény, či do nich vyloženě vstoupit, a ovlivnit tak osud protagonistky Evy, a dokázat tím, že každý z nás má moc změnit ve svém životě i ty situace, co na první pohled působí jako neřešitelný bludný kruh problémů. V průběhu celého večera provázela publikum jedna z našich spolužaček v roli tzv. Jokera, jehož úkolem bylo vysvětlit koncept Divadla utlačovaných, rozproudit energii mezi ne-diváky, vybízet ke vstupu do scén a hledat společně nové strategie řešení objevujícího se sociálního útlaku.Přínos vnímáme v tom, že se z pasivních diváků stali aktivní komunikující diváci či herci – tedy hybatelé změny. Pro některé se jednalo dokonce o výstup z komfortní zóny, který však přijali jako výzvu a bezpečný prostor udělat krok vpřed.

Bc. František Dvořák

2. ročník NMgr. programu Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol, Učitelství chemie pro střední školy  

 

INTERPRETACE OPERNÍCH ÁRIÍ BEDŘICHA SMETANY 

Anotace příspěvku:

Pro interpretaci byla vybrána árie Vaška z 2. jednání opery Prodaná nevěsta a árie Michálka z 2. jednání opery Čertova stěna. Role Vaška v opeře Prodaná nevěsta je komická role. Jedná se o mladého, nevyzrálého a plachého hocha, kterého rodiče tlačí do sňatku s Mařenkou, která má ale svého milého Jeníka. Vašek ještě nemá na celou situaci svůj vlastní názor, a tak poslušně plní vůli svých rodičů. Posluchače, se svým vnitřním rozpoložením seznamuje právě v árii Má matička. Vaškova nevyzrálost je podtržena ještě faktem, že koktá, což roli přidává na komičnosti. Bedřich Smetana dokázal tuto řečovou vadu vnést i do pěveckého projevu, což nemá v operní tvorbě obdoby. Byť se po pěvecké stránce jedná o snazší árii, obtížnost spočívá hlavně v nástupech na 2. dobu a artikulaci rychle opakujících se slabik. Role Michálka v opeře Čertova stěna je též komická role, ale svojí komičností nepřekoná Vaška z Prodané nevěsty. Byť Čertova stěna měla být původně komickou operou, Smetanovi, respektive libretistce Elišce Krásnohorské se nepodařilo do opery propašovat dostatek komických scén, a tak je opera považována spíše za romantickou. Jedinou postavou s prvky komiky je postava Michálka. Jeho árie Ach, zle se k tomu přivyká je toho dokladem. Michálek je starý hradní na hradě Rožmberk. Ve zmíněné árii lituje, že jeho dcera Katuška si nechce vzít pana Voka, maršálka Království českého, a tak se nestane jeho zetěm, díky čemuž by Michálek získal lepší společenské a mocenské postavení. Ve srovnání s árií Vaška je Michálkova árie po pěvecké stránce mnohem obtížnější. Po celou dobu se pěvecká linka drží ve vyšší poloze. Hned dvakrát má zpěvák možnost předvést svůj hlasový rozsah na korunách v závěru první a poslední části árie. Právě tyto části jsou velmi textově i hudebně podobné, liší se pouze v maličkostech. Lze říci, že se jedná o takové slovíčkaření, kterým Smetana s Krásnohorskou zkouší sólistu. V průběhu árie se několikrát mění tempo, což klade na zpěváka i korepetitora vyšší nároky na souhru. V hudebním doprovodu je patrný Smetanův kompoziční posun, jelikož je mnohem harmonicky bohatší, než u jeho raných oper.

Mgr. Kateřina Dvořáková, DiS.

4. ročník DSP Hudební teorie a pedagogika  

 

FRAKY DOLŮ! ANEB FILHARMONICI, JAK JE NEZNÁTE

Anotace příspěvku:

Hudební film Fraky dolů! aneb Filharmonici jak je neznáte představuje originální audiovizuální zpracování ikonických filmových melodií, které pod záštitou Moravské filharmonie Olomouc vytvořil tvůrčí tým v čele s Kateřinou Dvořákovou a Janem Dvořákem. Původní myšlenka vznikla jako reakce na pandemii Covid-19 a naprosté utlumení živého umění, tedy jako možnost využít volný čas a tvořit tzv. „do šuplíku“, a jak se později ukázalo i jako důležitý aspekt hledání vnitřní rovnováhy zainteresovaných umělců v nelehkém pandemickém období a rovněž jako velký zdroj motivace, chuti a nadšení do jejich práce, a zároveň jako počátek dalších uměleckých projektů. Z původního záměru vytvořit pouze originální audio nahrávku nových aranží proslulých melodií známých kultovních filmových trháků se za klíčové podpory Moravské filharmonie Olomouc a dalších partnerů, ale také díky neutuchajícímu nadšení celého realizačního týmu, podařilo ke každé ze skladeb vytvořit krátký filmový příběh. Cíl projektu spočíval v genezi představit posluchačům a příznivcům hudebního umění filharmoniky jinak, bez svojí „škrobené tváře“ a rovněž ukázat spektrum zvukových a výrazových možností klasického dřevěného kvinteta, pro které byly aranže speciálně vytvořeny, a zároveň oslovit a mít možnost přivítat v Redutě posluchače, kteří na koncerty Moravské filharmonie Olomouc standardně nezavítají. Hudební materiál byl vytvořen prostřednictvím programu Sibelius, který slouží k vytváření partitur, jejich úprav, přehrávání, ale také pro kompozici, aranžování, publikování, výuku a studium. Film byl zpracován v postprodukčním programu DaVinci Resolve, což je software vyvíjený a distribuovaný společností Blackmagic Design. Hlavní funkcí je nelineární stříhání, korekce barev, tvorba vizuálních efektů či audio postprodukce. Film pozve diváka mj. do slunného Saint-Tropez, Ameriky 60. let, nebo bude divák společně s inspektorem Clouseau pátrat po proslulém Růžovém panterovi. Celý film je možné zhlédnout na veřejně dostupném kanálu Moravské filharmonie Olomouc. Původní filmový projekt se několik měsíců po premiéře v Kině Metropol (19. června 2021) dočkal i své koncertní verze (22. října 2021). Projekt Fraky dolů! během pár dní zaznamenal 25 tis. zhlédnutí, což z hlediska propagace MFO představuje příspěvek s jedním z největším dosahů. Na základě projektu bylo hlavní tvůrčí duo osloveno k realizaci dalších dvou originálních filmových projektů, které byly již úspěšně realizovány. Aranže filmových melodií se rovněž staly stěžejním repertoárem pro další koncertní projekty komorního tria ElGonzAles, které působí rovněž při Moravské filharmonii Olomouc, a též jako výukový materiál studentů KEA v Olomouci, kteří jsou spolu s dětskými sbory do uměleckých projektů rovněž aktivně zapojováni.

Bc. Bohuslava Fréharová

2. ročník NMgr. programu Speciální pedagogika – poradenství

TAJEMSTVÍ TUŽE 

Anotace příspěvku:

Tajemství tuže je sbírka mých výtvarných děl malovaných asijskou tušovou malbou (Sumie) v průběhu asi 4 let. Tento způsob malby používám k realizaci svých uměleckých sklonů ale i jako způsob vyrovnání se se stresem. Sumi-e je starodávná výtvarná asijská technika. Jedná se o výtvarnou techniku, při které znázorňujeme stylizovaný obraz světa pomocí odstínů černé tuže a štětce. Malba se většinou realizuje v černobílé podobě, protože jedním z jejích principů je snaha o aktivní prožívání a přemýšlení pozorovatele/ diváka. Můžeme se setkat ale i s barevným dílem. Sumi-e jako taková má řadu estetických pravidel a principů které můžeme zastřešit pojmem wabi-sabi, který (ve zkratce) vyjadřuje čistotu a pomíjivost života která by měla být v díle znázorněna. Výsledkem tušové malby je samotný obraz, který může zdobit stěny prakticky kterékoliv místnosti. Sumie má ale i svůj relaxační přesah a do jisté míry o ní můžeme mluvit jako o relaxační technice. Během malby se umělec zaměřuje hodně na svůj dech, sílu, odstín a potenciál tahu které udělá. Specifickou vlastností tuže je to, že ať už uděláte tah jakýmkoliv odstínem tuže tak je tah i po jejím překrytí vidět. Umělec tak musí umět přijmout chyby které ve svém projevu učiní a přeměnit je v něco jiného. Stejně tak nesmí dovolit, aby ho myšlenka na chybu samotnou zastavila. Pokud jdu do výtvarného procesu s myšlenkou že vytvořím krásné dílo tak ho vytvořím, pokud začínám tah myšlenkou že udělám chybu je velice pravděpodobné že ji skutečně udělám. Při vysvětlování této skutečnosti často říkám že „Krása vzniká v očích pozorovatele, a to co já vnímám jako chybu je pro někoho úplně nepodstatné. Na vlastní dílo je potřeba se dívat s časovým odstupem, dejte tomu tři dny a obraz se vám bude určitě líbit“  

Šimon Charoušek 

2. ročník Bc. studia programu Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání, Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání

FLAŠINET

Anotace příspěvku:

Flašinet je hudební nástroj, který se z Asie dostal do Evropy v období baroka. Jeho první verze se využívaly při bohoslužbách a pro pobavení vyšší společenské třídy. Časem nástroj zlidověl. Přidáním bicích nástrojů vznikl tzv. orchestrion, který bylo možné si poslechnout např. v hostinci. Pod pojmem flašinet si ale nejčastěji vybavíme menší model s klikou, který byl v 19. století k vidění na lidových zábavách a trzích, jeho hru doprovázeli často lidé zpěvem. Mým cílem bylo zhotovit funkční flašinet na ruční pohon. Po návštěvě v Technickém muzeu v Brně jsem získal pár kontaktů na české flašinetáře, technickou dokumentaci jsem však nakonec sehnal ze zahraničí. Konkrétně z Holandska od Wiela Geraatze. Typ flašinetu se nazývá Hoffleho, hraje 20 tónů a má celkem 56 píšťal.[1] Pak už to bylo jednoduché; začal jsem nakupovat materiál, měřil jsem, rýsoval, řezal a formátoval díly na patřičné rozměry. Měchy jsem lepil z kůže, píšťaly vyráběl převážně ze smrkového dřeva, které pochází z Vysočiny. Nejdříve vznikla bedna, posléze jednotlivá hrací ústrojí: ventily, základová deska, vzdušnice, zásobník vzduchu, rejstříky. U známého, který pochází z rodiny varhanářů, jsem zakoupil hřídel, posléze mi také velmi pomohl s čistotou zvuku. Nástroj jsem dokončil letos v červenci, kdy jsem ho opatřil víkem, a tím jeho výrobu pomyslně uzavřel. Nakonec jsem provedl povrchovou úpravu a sestrojil si i vozík, protože flašinet se ručně přenášet nedá. Přeprava autobusem je nereálná, vlakem se po republice naštěstí cestovat dá.[2] Výsledkem je flašinet s čtyřmi rejstříky o rozměrech 57×67×43 cm.BSvou premiéru měl v barokním divadle ve Valticích, následně jsem s ním hrál i na zámku Kačina, kde proběhl jeden z tradičních sjezdů flašinetářů. V Olomouci jsem hrál na vlastní besedě na půdě PdF nebo na vánočních trzích. Noty převážně kupuji hotové, své vlastní si děruji z časových důvodů jen zřídka.

[1] HÖFFLE, Walter. Bau einert Drehorgel: Ausführliche Baubeschreibung Detaillerte Zeichnungen zum Bau einer Drehorgel. 2011.

[2] HOLEK, Josef. Spoj ČD přepravil hudebníka i s flašinetem. Online. Roč. 2021. Železničář. [cit. 2024-11-27].

Hedvika Mičaníková

2. ročník Bc. studia programu Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání, Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání 

Bc. Elena Škubníková

1. ročník NMgr. programu Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol, Učitelství anglického jazyka pro základní školy

ČESKÁ TVORBA PRO KOMORNÍ DUA

Anotace příspěvku:

Příspěvek se zaměřuje na českou hudební tvorbu pro pěvecká dua, především na dílainspirovaná moravskou lidovou poezií. Hlavním bodem prezentace bude nejznámější cyklus Moravské dvojzpěvy skladatele Antonína Dvořáka. Dále představíme Moravské písně Jaroslava Křičky, což je cyklus dvojzpěvů napsaný na texty moravských lidových písní.  Součástí příspěvku nebude jen teorie, ale hlavně praktická ukázka. Zazní dva Dvořákovy Moravské dvojzpěvy – Holub na javoře a Dyby byla kosa nabróšená, které patří k nejznámějším skladbám tohoto cyklu. Dále bude námi interpretován dvojzpěv Okolo Hovoran od Jaroslava Křičky. Chceme tak posluchačům přiblížit krásu a jedinečnost české hudby pro komorní dua. V prezentaci představíme život a historický kontext autorů těchto děl. Příspěvek tak přiblíží českou vokální tvorbu pro komorní dua a její místo v české kultuře.

Kateřina Sýkorová

2. ročník Bc. studia programu Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání, Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání

MELODIE A HARMONIE: CIMBÁL, HOUSLE A DĚTSKÝ SBOR JAKO CESTA UMĚLECKÉHO VYJÁDŘENÍ

Anotace příspěvku:

Příspěvek představuje mé umělecké aktivity ve třech klíčových oblastech, které se vzájemně prolínají a doplňují. První část se zaměřuje na hru na cimbál v cimbálové muzice Katedry hudební výchovy, kterou jsem založila a rozvíjím. Druhá část se věnuje hře na housle, ve které jsem získala 2. místo v Mezinárodní soutěži pedagogických fakult. Třetí oblast se soustředí na vedení dětského sboru Schola Základní školy svaté Voršily v Olomouci, kde ukazuji své schopnosti jako dirigent a pedagog. Tento příspěvek odráží široké spektrum uměleckých a pedagogických činností, které se propojují do harmonie, melodie, rytmu a vokálního projevu, a ukazuje mou osobní cestu v oblasti hudby a uměleckého vzdělávání.

Struktura příspěvku:

  1. Úvod

    • Stručné představení a představení uměleckých aktivit

    • Cíl příspěvku: představení propojení cimbálu, houslí a sborového vedení jako součást umělecké a pedagogické činnosti

  2. Hra na cimbál v cimbálové muzice Katedry hudební výchovy

    • Historie a vznik cimbálové muziky

    • Význam a přínos pro studenty a kulturní život

    • Ukázky konkrétního repertoáru a pedagogické metody

  3. Hra na housle – 2. místo v Mezinárodní soutěži pedagogických fakult

    • Popis soutěže a význam tohoto úspěchu

    • Ocenění a jeho vliv na další umělecký rozvoj

  4. Vedení dětského sboru - Schola Základní školy svaté Voršily v Olomouci

    • Historie a cíle dětského sboru

    • Pedagogický přístup k dirigování a výběru repertoáru

    • Význam pro komunitu a kulturní rozvoj

  5. Propojení všech oblastí

    • Jak se všechny tři oblasti (cimbál, housle, sbor) vzájemně ovlivňují a obohacují

    • Příklady z praxe, kde se tato propojení uplatnila

  6. Závěr

    • Reflexe osobního uměleckého a pedagogického rozvoje

    • Význam pro další vzdělávání a kultivaci hudebního života

  7. Ukázka interpretace houslové skladby

Bc. Kristýna Šoltysová

1. ročník NMgr. programu Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol, Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy

Z HLAVY DO SVĚTA 

Anotace příspěvku:

Autorka se v příspěvku zabývá interpretační činností z oblasti hudby se zaměřením na autorskou činnost. Při tvorbě hudební složky písní spolupracovala s bývalým studentem Univerzity Palackého Robinem Pospíšilem, který ji také doprovází na klavír, a se kterým celý projekt konzultovala. Mozaika poznání autorku motivovala k prezentaci dvou autorských písní, které by ráda představila živě na studentské konferenci. Byly zvoleny obsahově i charakterově odlišné písně, které však sdílí společnou touhu poslat myšlenky dlouho ležící v hlavě do světa. První písní je skladba nesoucí název Bublifuk. Text písně se věnuje tématu ekologické úzkosti, kterou definuje Ashlee Cunsolo, kanadská doktorka zabývající se výzkumem v oblasti změny klimatu a zdraví, jako „obavy a napětí z očekávaných hrozeb pro význačné ekosystémy.“ (Consulo et al., 2020) (překlad vlastní) Pro autorku písně je respekt k planetě důležitým životním tématem, které je pro ni osobně velmi aktuální. Někdy se ovšem dostaví pocit marnosti nad malým významem jejích činů v globálním kontextu. Skladba Bublifuk má pozitivní charakter, který potvrzuje motivaci k ekologicky šetrnému chování a k šíření povědomí o klimatických změnách. Pomyslné bubliny znázorňují autorčiny myšlenky o zmiňovaném tématu, které by ráda předala dále. Druhá píseň, List, zpracovává osobnější téma – osamostatnění a hledání vlastního místa ve světě. Jako cíle časné dospělosti uvádějí Langamajer a Krejčířová „upevnění identity dospělého, identifikace s rolí dospělého, produktivní orientace, upřesnění osobních cílů.“ (Langmajer, Krejčířová, 2006, s. 168) Mladí lidé se často setkávají s dobře míněnými radami ze svého okolí, které musejí zpracovávat, ale konečné rozhodnutí o směřování jejich života leží na nich. I když je možné, že udělají chybu, smysl a naplnění musí najít sami. Obě skladby vznikly v uplynulém roce jako reakce na aktuální stavy, které autorka prožívala. Nápad na Bublifuk se vyskytl, když došlo ke střetu autorky s lidmi mimo její blízký okruh lidí v reálném světě i na sociálních sítích. Zjistila, že stále převažuje procento populace, kteří nevnímají hromadění odpadu a změny klimatu jako závažný problém nebo ho vidět nechtějí. Píseň List byla reakcí na postupný přesun života z rodné vesnice do místa studia – Olomouce. Druhým impulzem pak byly komentáře okolí, se kterými se setkávala autorka i její vrstevníci narážející na prioritní postavení finančního zabezpečení při výběru studia, práce a celkového životního směřování bez ohledu na zájmy a radost ze samotné činnosti. V případě obou skladeb docházelo k tvorbě textu i hudby téměř současně, i když prvním podnětem k tvůrčí činnosti jsou pro autorku jednoznačně slova. Koncepce J. Hlavsy (1972) věnující se tvůrčímu myšlení, kterou zmiňují Sedlák a Váňová (2013), popisuje hudebně tvořivé myšlení jako střet vědomého s nevědomým, záměrné se spontánním, zacílené s náhodným a racionální s emocionálním. Tuto kolizi protipólů vnímá autorka jako základ pozitivního vlivu skládání písní na vnitřní třízení a filtrování prožitků, udržování pozitivního myšlení a seberealizaci. Pro tyto důvody nalézá často v činnosti útěchu.

Mgr. Tereza Telekyová

4. ročník DSP Speciální pedagogika 

EXPRESIVNĚ-TERAPEUTICKÉ PŘÍSTUPY PRO INKLUZI JEDINCŮ
S MENTÁNÍM POSTIŽENÍM 

Anotace příspěvku:

Mentální postižení je významným faktorem, který ovlivňuje kognitivní, řečové, pohybové a sociální schopnosti jednotlivce. Tento stav má hluboký dopad nejen na každodenní život lidí s postižením, ale také na jejich rodiny a širší sociální okolí. Mezi hlavní výzvy patří především proces socializace, který u těchto osob probíhá odlišným způsobem a vyžaduje individuální přístup a systematickou podporu. Z tohoto důvodu se sociální služby zaměřují na rozvoj samostatnosti klientů a jejich integraci do společnosti prostřednictvím různých intervenčních metod. (Bazalová 2006) Tato studie se zabývá otázkou mentálního postižení, jeho definicí, důsledky a specifiky procesu socializace a integrace osob s postižením do společnosti. Zvláštní pozornost je věnována roli sociálních služeb a pobytových zařízení při podpoře samostatnosti těchto lidí. Hlavním předmětem výzkumu jsou expresivní terapie, zejména dramaterapie – teatroterapie, které se ukazují jako účinné nástroje pro rozvoj osobnosti a zlepšení kvality života osob s mentálním postižením. (Valenta, Michalík, 2012) Empirická část studie je založena na kvalitativním výzkumu realizovaném v Domově Jitka ve Vsetíně. Zde byla vytvořena celoroční podpůrná skupina zaměřená na rozvoj sociálních dovedností klientů prostřednictvím expresivně terapeutických intervencí, zejména teatroterapie. Klienti v rámci této skupiny nacvičili divadelní představení, které následně prezentovali širší veřejnosti. Toto divadlo bylo pojato jako benefiční akce, jejímž cílem bylo propojit dva světy – dospělé osoby s mentálním postižením a širší veřejnost. Výzkum se zaměřuje na analýzu individuálních změn u klientů s behaviorálními obtížemi a sleduje jejich pokroky v oblastech komunikace, socializace a spolupráce. Pro získání validních dat byla využita metodologická triangulace, která zahrnovala polostrukturované rozhovory, participativní pozorování, analýzu audiovizuálního materiálu a kazuistiky. Intervence probíhaly v rámci podpůrné Skupiny, která umožnila klientům interakci nejen s personálem, ale i s dobrovolníky, širší veřejností a klienty jiných zařízení. Klienti rozvíjeli sociální dovednosti, i kreativitu, a nakonec veřejně prezentovali výsledky své práce. Díky různorodým kontaktům překonávali bariéry svého postižení a učili se novým formám komunikace. Každé zařízení má svou dynamiku své osobité klienty. Na základě daného výzkumu jsem mohla vidět, že nácvik a následné předvedené vystoupení opravdu fungovalo jak ze strany klientů, pracovníků, přátel domečku, dobrovolníků a v neposlední řadě u širší veřejnosti. Začátek celého procesu byl ale náročný, původní koncepce uměleckého výstupu byla zamýšlena jiným směrem. Začátek podpůrné skupiny fungoval na principu pokus omyl. Techniky, které jsem pro klienty měla nachystané a myslela jsem si, že půdou fungovat se minuli účinkem naopak techniky, které jsem zamýšlela doplňkově se klientům velice líbili a rozpracovali jsme je více až vzešel pravidelný nácvik divadelního představení a samotné vystoupení. (Muller,005) Z výpovědi rodičů klientů a samotných pracovníků, vyplívá že by rádi klientům nabízeli nebo naopak měli možnost čerpat možnosti obdobných podpůrných programů. Problém se ale vyskytuje v oblasti financování samotných sociálních zařízeních, samotných podpůrných programů a v neposlední řadě možnost terapeuty – lidí kteří by měli vhodné vzdělání a vědomosti k poskytovaní takových služeb. Celkově leze ale konstatovat, že takové programy jsou vítaný jak ze strany klientů jejich rodin i pracovníků daných sociálních služeb v neposlední řadě i samotné širší veřejnosti, která vnímala benefiční akci velmi pozitivně. Co je ale důležité mít na paměti, každá skupina je jiná, každý klient má jiné potřeby a každé sociální zařízení jiné možnosti. Zájem o podpůrné programy je ale jednoznačný jak za strany klientů, jejich pečovatelů – rodiny tak za strany samotných zaměstnanců. Výsledky tohoto výzkumu potvrzují, že expresivně terapeutické intervence, konkrétně pak teatroterapie, mohou významně přispět k rozvoji sociálních, komunikačních a emočních dovedností osob s mentálním postižením. Analýza dat získaných prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů, participativního pozorování a analýzy audiovizuálního materiálu ukázala, že podpůrná skupina měla jasně pozitivní dopad na klienty Domova Jitka. Pracovníci zařízení reflektovali významný přínos této intervence, a to jak v oblasti individuálního rozvoje klientů, tak v rámci celkového zlepšení atmosféry v domově. U vybraných klientů byly patrné pozitivní změny zejména v oblasti chování, socializace, komunikace a spolupráce, čímž byl naplněn hlavní cíl výzkumu. Výsledky rovněž ukázaly, že expresivní terapie může fungovat jako efektivní nástroj pro podporu integrace a zlepšení kvality života osob s mentálním postižením. Výsledky výzkumu naznačují, že expresivní terapie, zejména v kontextu sociálních služeb, mohou pozitivně ovlivnit chování a rozvoj sociálních dovedností u osob s mentálním postižením. Tato studie tak přispívá k odborné diskusi o efektivitě expresivních terapeutických přístupů v péči o tuto cílovou skupinu.

Bc. Martina Žembová

2. ročník NMgr. programu Dramaterapie

CO-ACTIVE THERAPEUTIC THEATRE

Anotace příspěvku:

Terapeutické divadlo predstavuje psychoterapeutický prístup, ktorý prepája proces skupinovej psychoterapie s tvorbou divadelnej inscenácie (Bailey, 2009). Jedným z modelov terapeutického divadla je Coactive Therapeutic Theatre (CoATT). Jedná sa o americký model, ktorý je založený na teórii rolí (Landy, 1993) a na divadelnom skúmaní role Zotavenia, ktoré vedie k tvorbe predstavenia. Jeho autormi sú Laura Wood a Dave Mowers (2024). Mala som česť sa s ním oboznámiť na konferencii Európskej Federácie Dramaterapie v roku 2022 v Amersfoorte. Po tejto konferencii som zostala v kontakte s autormi modelu a s ich podporou a povzbudením som sa rozhodla realizovať pilotný projekt v Centre Duševného Zdravia v Olomouci, ako súčasť svojej diplomovej práce. CoATT bol tak po prvý krát realizovaný v ČR. Spolu s mojim kolegom a ko-terapeutom Petrom Kosekom, sme boli pod pravidelnou supervíziou americkej profesorky Marie Hodermaskej, ktorá má bohaté skúsenosti s terapeutickým divadlom a ľuďmi s duševným onemocněním. Zároveň sme boli pod vedením samotného autora modelu Dave Mowers (1x do týždňa), aby sa zabezpečila kvalita danej aplikácie modelu v kontexte ČR. Celý terapeutický proces prebiehal viac ako 4 mesiace, konkrétne od konca října 2024 do začiatku března 2025. Vyvrcholením procesu bola spomínaná divadelná performance s názvom Jak se zamilovať do života, ktorá sa uskutočnila 11. februára 2025 na umeleckom Konvikte Pedagogickej fakulty. Cieľom tohto príspevku bude predstaviť terapeutický model CoATT a jeho sedem fáz procesu (tzv.movementov). Priblížim samotnú pilotnú realizáciu projektu, jeho prínosy a výzvy. Prezentovaný príspevok sa pohybuje na hranici medzi umením a terapiou. Keďže ochrana klientov je v terapeutickom procese prvoradá, umelecký výstup bude doložený len čiastočne prostredníctvom audiovizuálneho záznamu z predstavenia, prípadne fotografií.

piktogramy-03-gold.png
piktogramy-02-gold.png
piktogramy-01-gold.png

© 2025—2024 by PdF UP v Olomouci

Pedagogická fakulta
Univerzita Palackého v Olomouci
Žižkovo nám. 5
779 00 Olomouc

bottom of page